Toki
pakolliset myyntipuheetkin kuultiin, mutta niiden
osuus jäi minimiin.
Tehtaan esittelytiloihin on selvästi haluttu panostaa. Koko vierailusta leijonanosa kului
kuunteluun omilla levyillä ja omassa rauhassa. Tällä. Silti kaikesta syntyy ammattimainen vaikutelma.
34
Kaksipäiväisen reissun aikana tuli selväksi, että tehdas haluaa satsata enemmän demoihin kuin markkinointipuheisiin. Uudenkarheassa rakennuksessa sijaitseva tehdas on pieni, jos sitä vertaa massavalmistajien valtaviin tuotantopajoihin. raportti
Avantgarde Acousticin kaiutintehdas
Teksti ja kuvat: Mikael Nederström
Torvia
tosiharrastajalle
Frankfurtin kupeessa, pienessä
Lautertalin kylässä, majailee saksalainen
torvikaiutinvalmistaja, Avantgarde Acoustic.
Vierailimme katselemassa ja kuuntelemassa,
millaista osaamista tunnetusta torvitalosta löytyy.
PÄÄLTÄ päin ei uskoisi, että hiljaisesta maalaiskylästä
löytyy aimo annos saksalaista insinööriosaamista. Sisääntuloaulassa on seinällä koko värivariaatio
torvisuuntaimista sekä iso repertuaari kaiuttimia.
Miellyttävän miljöön lisäksi tarjolla on suuri, monenlaisiin demoihin taipuva kuunteluhuone.
Alan ammattilaisten lisäksi Avantgardella on tapana
rohkaista myös harrastajia tutustumiskäynnille
Ja kaapelia.
Demohuone toimii nimittäin sillä periaatteella, että
siellä oikeasti kuunnellaan musiikkia, eikä ainoastaan
esitellä kaiuttimia kauniissa valaistuksessa.
Noin sadan neliön tila on sen verran iso, että suurin
osa tehtaan malleista on saatu esille ja soittokuntoon.
Koko huone on kaapeloitu, joten minkä tahansa kaiuttimen kuuntelu ja vertailu onnistuu käden käänteessä.
Ja sitten, kun tulee huippumalli Trion aika, neljän
metrin huonekorkeus takaa sen, ettei isonkaan kaiuttimen kuuntelu muutu ahdistavaksi.
Toki aktiivikaiuttimien valmistajalla on osaamista
myös elektroniikassa. Etusen ja päätteen lisäksi mallisto sisältää . Tehtaan edustajat kyselivät mielipiteitä
ja pyysivät kommentteja vieraskirjaan. Krauss on
selvästi tavanomaista myyntimiestä insinöörihenkisempi, mikä teki tehtaan esittelystä luontevan teknistä.
Kraussin tausta ammattiäänentoistossa näkyi ja
kuului kierroksen aikana, eikä kaiuttimien rakenteellisten ratkaisujen esittely tuottanut ongelmia.
Useimpiin kysymyksiin suuntaavuudesta, vaihetoistosta tai vahvistinsäröistä tuli vastaus kuin apteekin
hyllyltä.
Pitkä historia
Avantgarden tarina alkoi siitä, kun hifiharrastaja Holger Fromme meni Pink Floydin konserttiin ja kuuli palaitteiston torvia. Trion tuijotus.
Keskiääninen ei sisällä
erityistä eksotiikkaa,
mutta laadukas,
ulkoiselta toimittajalta ostettava ratkaisu nostaa hinnan
peräti 2600 euroon.
35. Avantgarden tarina sai siis
alkunsa tyypillisestä kolmiyhteydestä: mies, hifi ja tyytymättömyys olemassa oleviin ratkaisuihin.
Tuolloin alan kirjallisuus piti tilata Itä-Saksan Dresdenin yliopiston kirjastosta. Kuvassa päätevahvistimen valualumiininen
runko.
2. Maahantuojan mukaan integroitu vahvistin
tullaan näkemään kevään aikana myös Suomessa.
Vierailua isännöi Armin Krauss, joka vastaa Avantgarden Saksan myynnistä ja tuotetuesta. toukokuussa virallisesti julkaistavan . XA-sarjassa
on haluttu panostaa
nimenomaan mekaanisten resonanssien
tappamiseen. Jokaiseen taajuuskaistaan
liittyy referenssivaste, johon elementin täytyy päästä.
3. Tuotantolinja on
pieni mutta mietitty.
Etualalla näkyy
testisoitossa oleva
Trio, sen oikealla
puolella bassoyksiköiden torvia.
4. Joviaalin, asiakasta aidosti kuuntelevan linjan soisi yleistyvän laajemminkin hifialalla
Kunnollinen kuunteluhuone
Heti tehtaan sisääntuloaulan takaa löytyy suuri kuunteluhuone, Master Showroom, johon on selvästi panostettu aikaa, rahaa ja kuuntelutunteja. raportti
1
3
kertaa mukana oli toimittajan ja maahantuojan lisäksi
kolme suomalaista hifiharrastajaa.
Harrastajien näkemyksiä ja toiveita myös aktiivisesti kuunneltiin. Hyllyllä Omegasarjan diskanttielementtejä kiinnitystä
odottamassa. Soundi ei
kuitenkaan pitkään vakuuttanut.
Vuosi oli tuolloin 1983. Huoneessa nimittäin soivat
myös Avantgarden uusi XA-sarjan esi- ja päätevahvistin. Ei mennyt kauaa, kun
Fromme päätti tehdä itse paremmat kaiuttimet ja alkoi opiskella akustiikkaa. Tämän jälkeen hän raahasi opiskelijayksiöönsä Klipschornin torvikaiuttimet. integroidun rat-
2
4
kaisun. Tehdasrakennuksen
yläkerrassa on vahvistimien kokoonpanohuone. Viiden kuukauden
1
Kummatkin ovat yhteisen kotimaan lisäksi. Näin signaalitie pysyy lyhyenä
ja kuorma helppona. Eräs keskeinen syy torven hyödyntämiselle
on luonnollisesti sen tuottama suuntaavuus. Torvi toimii eräänlaisena akustisena linssinä, joka vahvistaa ja
suuntaa elementin tuottamaa ääntä.
Suomalaisessa kaiutinosaamisessa suuntaimien
käytöllä on pitkät perinteet, mutta Saksassa historiaa
löytyy vähemmän. Perusteet ovat silti hyvin samantyyppiset. Herkkyys
luonnollisesti yli 100
dB ja hinta noin
13 000 euroa.
36
dottelun jälkeen Frommen kirjat lopulta saapuivat.
o
Lukemisen ohella Fromme alkoi kirjoittaa omaa tietokoneohjelmaa, jolla torven optimaalinen muoto saatiin mallinnettua.
Ensimmäinen oikea prototyyppi syntyi vuonna 1985.
Tämä vastasi lähinnä nykyistä Trio-mallia. Valmiiksi alalla
ollut torvifani investoi laitteisiin ja hoitaa nykyisin
muovitorvien tuotannon.
Muovin käyttö tuo selvää skaalaetua, sillä kun muotit ovat olemassa, tuotannosta tulee nopeampaa ja
edullisempaa. ferriittiä ja alnicoa. Materiaalin keveys ei haittaa, sillä torven muotoilu takaa sen,
että resonansseja ei tarvitse pelätä.
Avantgarden käyttämät elementit ovat suhteellisen
kallista laatutavaraa, joskaan eivät erityisen eksoottisia. Muovin pintakäsittely maalilla on helppoa, mikä näkyy valtavassa värivarianssissa. Magneettimateriaalina Avantgarde käyttää mm. Tämä tarkoittaa selvästi pienempää
määrää aikaisia heijastuksia kuin tavallisessa kaiuttimessa.?
Kuin kaksi torvea
Jos tavallisen harrastajan pitäisi sanoa torvikaiutinmaailmasta kaksi keskeistä tekijää, hän osaisi luultavasti nimetä Avantgarden ja toisen saksalaisen, Acapellan. Lisäksi tavoitteena kaikkiin malleihin on yli 100 dB herkkyys, jolloin vahvistimen valinta on poikkeuksellisen helppoa.
Suorasuuntausta musiikille
Torven käyttäminen luonnehtii koko Avantgarden
mallistoa. Krauss kertoo, miksi torvia halutaan edelleen käyttää:
?Kaiuttimen suuri herkkyys sekä nopea äänen
syttyminen ja jälkivärähtelyiden sammuminen ovat
yksi iso syy, miksi torvilla saadaan parempi dynamiikka kuin normaalilla kaiutinkotelolla. Kuvassa
eräs niistä, joka
tottelee nimeä Uno
Fino. raportti
Avantgarde Acousticin kaiutintehdas
1
1. Krauss kuitenkin vakuuttaa, että mikään komponentti ei ole hyllytavaraa, vaan Avantgradelle varta
vasten räätälöityjä.
Esimerkiksi Trion keskiääninen maksaa 2 600 euroa
kappaleelta. Suuntaavuus saadaan silti riittävän
suureksi. Eksotiikka ei kuitenkaan
ole itsetarkoitus, vaan käyttökohde sanelee aina materiaalin.
Jakosuotimet ovat hyvin pelkistettyjä tai puuttuvat
kokonaan, sillä elementtien sovittaminen tehdään torvien avulla akustisesti. Krauss kertoo, että omien laitteiden hankkiminen olisi ollut suhteettoman suuri kertainvestointi.
Onneksi apuun löytyi Avantgarde-fani. Tämä näkyy esimerkiksi torvikaiuttimen impulssivasteessa.?
Avantgarden käyttämän torven aukeamiskulma on
selvästi laajempi ja lyhyempi kuin perinteisessä eksponentiaalitorvessa. Lasikuitutorvilla varustettu kaiutin oli alusta loppuun käsintehty.
Samoihin aikoihin Fromme tapasi toisen torvi-intoilijan, Matthias Ruffin. Istumajärjestys
luonnollisesti sweet
spotin mukaan ?
etummaiselle ehdotettiinkin veturinkuljettajan lakkia.
Huomaa myös
esittelijä Armin
Kraussin paidan väri,
joka on sävy sävyyn
Trion kanssa.
2. Tästä eteenpäin yhteistyö alkoi mennä kaupallisempaan suuntaan.
Avantgarde Acoustic GmbH perustettiin virallisesti
toukokuussa vuonna 1991, ja ensiesiintyminen Berliinin IFA-messuilla tapahtui 1993. Krauss myöntää, että tällä on suuri merkitys
käytännön kannalta:
?Toki suuntaavuus vaikuttaa normaalissa kuunteluhuoneessa paljonkin. Aasian markkinoilla asuntojen
neliöhinnat ovat
tähtitieteellisiä, joten
sinne on kaivattu
kompaktimpia ratkaisuja. Torvella saadaan noin 85 prosenttia akustisesta energiasta suunnattua 60 asteen
kulman sisään. Julkaisu on
luvassa kevään
aikana. Sen jälkeen merkki
on kiistatta kiivennyt tunnetuimpien torvikaiutinvalmistajien joukkoon.
Laadukasta muttei eksoottista
Tuotantoa helpottaa se, että Avantgarde on löytänyt
toimittajan, joka saa tehtyä muovista speksit täyttäviä
torvia
Missään vaiheessa äänestä ei löytynyt sellaista torvivärittymää, mitä muistelen joskus kuulleeni.
Kokonaisuus on yksi parhaita koskaan kuulemiani. Vaikka Krauss ei sitä suoraan sanokaan,
integroidulle vahvistimelle on selvästi olemassa suuret
odotukset tulevaisuudessa.
Kiinaan tuotantoa ei olla näillä näkymin viemässä
lainkaan. Silti se ei vienyt lainkaan huomiota itseensä, vaan antoi artistille tilaa.
Detaljit rumpalin pelleissä, sähköbasson kielten sävy sekä lauluäänen sivuäänet tulivat pakottomasti ja poikkeuksellisen selvästi esiin.
Silti soundissa oli jotakin hyvin kokonaisvaltaista, joka käänsi korvat musiikkiin yksityiskohtien sijaan. Hifikauppojen alelaarissa Avantgardea siis tullaan tuskin
jatkossakaan näkemään.
info
Triot testipenkissä
VIERAILUN aikana tuli hyvä mahdollisuus kuunnella tehtaan huippumallia, Trioa, paraatipaikalta. Riski heikon tuotantoerän saamiseen on liian suuri, varsinkin kun huomioidaan Avantgarden
massavalmistajia pienemmät tuotantomäärät. Omat levyt, erinomainen, sopivasti muttei liikaa vaimennettu huone ja useamman tunnin kuuntelusessio auttoivat orientoitumaan kunnolla aiheeseen.
Triojen luonnostaan niukkaa alapäätä oli auttamassa kolme bassoyksikköä, joista
jokaisessa oli kuusi 12-tuumaista, pitkäiskuista elementtiä. Livemäinen tunnelma syntyi leikiten. Kuunteluvaikutelmaa tuskin heikensi laitteiston etupäässä oleva Teacin Esoteric-cd-soitin ja tehtaan oma
XA?vahvistin. Se on käyttämäämme muovia kalliimpi ratkaisu, mutta lopputuloksen kannalta materiaalilla ei ole olennaista merkitystä. Jopa kuivissa studiolevyissä oli elämää, vaikka niiden luonnottomuus kuuluikin systeemin läpi vaivatta. Pelkästään Trioja meni kaupaksi esimerkiksi viime vuonna 34 paria.
Duo- ja Omega-mallit muodostavat noin puolet kaikesta myynnistä.
2012 lanseerattuja XA-sarjan vahvistimia on lähtenyt viime vuonna maailmalle yhteensä 75 etu- ja päätevahvistinparia. Ilmava ja luonnollisen kokoinen äänikuva yhdistettynä lähes rajattomaan dynamiikkaan toi vahvan paikalla olemisen tunteen. Lopputulos oli joka tapauksessa sellainen, että
se olisi vaativallekin harrastajalle se loppuelämän ratkaisu. Jos vain varallisuus sallisi.
Avantgarde Acoustic
Maahantuoja:
Sound Factor, puh. 0104397100,
www.soundfactor.fi
Lisätietoja: www.avantgarde-acoustic.com
Maahantuoja Mitro ottaa mittaa tehtaan huippumalli Triosta.
37. Jos tarkoitus on välttää eksponentiaalitorvea, kuten me haluamme,
ja samalla minimoida ääniaaltojen heijastuminen torven
pinnasta, vaihtoehtoja on loppujen lopuksi aika vähän.?
?Suurin ero päällepäin on se, että Acapella tekee torvensa lasikuidusta. On vaikea sanoa, kuinka paljon
siitä menee hulppean huoneen piikkiin. Soundi oli erinomainen, analyyttinen ja tarkka. Kolmitiekaiutin on kokonaan torvikuormitteinen, joskin mukana oli myös varta vasten suunniteltu subbari. Balanssi oli sikäli huomaamaton, että se ei ollut kylmä eikä lämmin. Siitä huolimatta jatkuvasti oli olo, että tässä kuunnellaan kaiutinta eikä
oheislaitteistoa. raportti
2
tunnettuja ja vakiintuneita valmistajia, joten vertailua
on vaikea välttää.
Kilpailijan kommentoiminen saa Armin Kraussin
selvästi vaivautumaan. Hän toteaa suoraan, kuinka
asia on:
?Ei ole montaa oikeaa tapaa määrittää matemaattista
funktiota, joka mallintaa torven aukeamista. Tai oikeastaan musiikkia eikä kaiutinta.
Ensimmäisenä nimittäin musiikki vei mennessään. Kun torven sisäisiä
heijastuksia ei synny, ei resonanssejakaan tarvitse pahemmin pelätä?, Krauss täsmentää.
Avantgarden osaaminen löytyykin ennen kaikkea siitä, että se on osannut ratkaista hankalan yhtälön innovaation, tuotannon ja markkinoinnin välillä.
Kokonaisuutena Avantgarden myyntimäärät pyörivät vuosittain noin 250 parin tietämillä. Enemmänkin voisi sanoa, että se oli neutraali olematta steriili tai viileä.
Trion äänikuva oli huikea